Breathe in Nature. Live in Zen.

Discover a theme designed for harmony — perfect for eco projects, nature blogs, and mindful living websites. Zen is more than a style — it's a way of seeing the world.

Bezpieczny Internet dla Najmłodszych

Plan prezentacji (~45 minut)

1. Wprowadzenie (5 minut)

  • Przywitanie się z dziećmi
  • Krótka zabawa: "Kto lubi bajki?" (podnoszenie rąk)
  • Wyjaśnienie czym jest internet w prosty sposób: "To taka magiczna sieć, która łączy wszystkie komputery, tablety i telefony na świecie"

2. Internet jest jak plac zabaw (10 minut)

  • Analogia: "Internet jest trochę jak plac zabaw. Czy wiecie dlaczego?"
  • Interaktywna rozmowa z dziećmi:
    • Na placu zabaw są fajne rzeczy (tak jak w internecie są gry i bajki)
    • Na placu zabaw trzeba uważać (tak jak w internecie)
    • Na plac zabaw chodzimy z rodzicami (tak jak w internecie potrzebujemy opieki dorosłych)

3. Zasady bezpieczeństwa poprzez zabawę (15 minut)

Zabawa 1: "Znajomy czy nieznajomy?" (5 minut)

  • Pokazujemy dzieciom obrazki (można użyć prostych rysunków):
    • Mama/tata przy komputerze (znajomy)
    • Pani w przedszkolu (znajomy)
    • Nieznana osoba w internecie (nieznajomy)
  • Dzieci odpowiadają, czy z taką osobą można rozmawiać w internecie

Zabawa 2: "Strzeż swoich sekretów" (5 minut)

  • Każde dziecko dostaje papierowe "serduszko"
  • Wyjaśniamy, że serduszko to nasze ważne informacje (imię, gdzie mieszkamy, itp.)
  • Uczymy dzieci, że serduszka nie pokazujemy nieznajomym

Zabawa 3: "Czerwone i zielone światło" (5 minut)

  • Dzieci dostają czerwone i zielone karteczki
  • Prowadzący opisuje sytuacje, dzieci podnoszą odpowiednie karteczki:
    • "Ktoś prosi cię o zdjęcie" (czerwone)
    • "Oglądasz bajki z mamą" (zielone)
    • "Nieznajomy chce się z tobą zaprzyjaźnić" (czerwone)
    • "Grasz w grę z tatą" (zielone)

4. Poznajemy robota-pomocnika (10 minut)

Wprowadzenie do ChatGPT:

  • "Teraz pokażę wam coś specjalnego - poznamy robota, który potrafi rozmawiać z ludźmi"
  • "To taki pomocnik, który mieszka w komputerze i odpowiada na pytania"
  • "Pamiętajcie, że to nie jest prawdziwa osoba, tylko mądry program komputerowy"

Demonstracja z pytaniami:

  1. Proste i zabawne:

    • "Jakie znasz zwierzątka?"
    • "Jaka jest twoja ulubiona bajka?"
    • "Opowiedz nam żart dla dzieci"
    • "Wymyśl krótką rymowankę o słońcu"
  2. Edukacyjne:

    • "Ile nóg ma pająk?"
    • "Jakie znasz kolory tęczy?"
    • "Co jedzą króliki?"
    • "Jakie znasz owoce?"
  3. Pokazujące ograniczenia:

    • "Czy możesz ze mną pójść na spacer?"
    • "Czy możesz mi dać cukierka?"
    • "Czy umiesz rysować?"

Wnioski z rozmowy z robotem:

  • Robot jest pomocny i może odpowiadać na pytania
  • Nie jest prawdziwym człowiekiem
  • Nie może nam dać prawdziwych rzeczy
  • Zawsze mówimy rodzicom, gdy rozmawiamy z takim robotem

5. Podsumowanie (5 minut)

  • Przypomnienie głównych zasad:
    1. Zawsze pytamy rodziców o zgodę
    2. Nie rozmawiamy z nieznajomymi
    3. Nie podajemy swoich danych
    4. Jeśli coś nas przestraszy - mówimy o tym dorosłym
    5. Pamiętamy, że w internecie nie wszystko jest prawdziwe (jak robot-pomocnik)

Materiały potrzebne do prezentacji:

  1. Czerwone i zielone karteczki dla każdego dziecka
  2. Papierowe serduszka
  3. Proste obrazki do zabawy "Znajomy czy nieznajomy"
  4. Komputer z dostępem do ChatGPT
  5. Opcjonalnie: naklejki/drobne nagrody za aktywność

Wskazówki dla prowadzącego:

  • Mówić prostym, zrozumiałym językiem
  • Zachęcać dzieci do zadawania pytań
  • Często chwalić za dobre odpowiedzi
  • Używać pozytywnego tonu
  • Unikać straszenia dzieci
  • Angażować całą grupę do odpowiedzi
  • Powtarzać najważniejsze informacje
  • Przed prezentacją przetestować ChatGPT i przygotować się na różne odpowiedzi
  • Mieć plan awaryjny na wypadek problemów technicznych

Dodatkowe uwagi:

  • Prezentację można dostosować do wielkości grupy
  • Czas trwania poszczególnych części można modyfikować
  • W przypadku bardzo aktywnej grupy można dodać więcej elementów ruchowych
  • Przy małej aktywności można skrócić część teoretyczną i dodać więcej zabaw
  • Podczas demonstracji ChatGPT być przygotowanym na nieoczekiwane odpowiedzi
  • Upewnić się, że odpowiedzi ChatGPT są odpowiednie dla dzieci przed ich przeczytaniem na głos